FAQ

Våra hyrlösningar

Bilsäkert.se upphör. Vad betyder det för mig som kund?

Samtliga befintliga kunder tjänster fortlöper utan avbrott. Om du har ett hyrpaket med babyskydd och bilbarnstol och just nu använder babyskyddet kommer din bilbarnstol att skickas till dig enligt plan. Betalningarna kommer fortsätta att dras från ditt konto, precis som innan.

Varför upphör Bilsäkert.se?

Med rådande klimat i världsekonomin får vi inte affären att gå ihop utan att drastiskt höja priserna, vilket vi inte vill göra. Vi väljer därför att sluta hyra ut säkerhetslösningar. Tråkigt men så blir det ibland.

Vad är ISOFIX?

ISOFIX är ett fästsystem för bilbarnstolar. Istället för förankring med bilens ordinarie bälten klickar man fast bilbarnstolen i bilens ISOFIX-fästen. Både bilen och bilbarnstolen måste vara försedda med ISOFIXför att systemet ska fungera.

Kan jag byta från hyrlösningen med ISOFIX till hyrlösningen utan ISOFIX?

Du har rätt att byta från hyrlösningen med ISOFIX eller utan ISOFIX innan den andra bilbarnstolen har skickats ut. Byter du till en billigare hyrlösning justeras framtida månadsbetalningar från och med bytet. Samma scenario gäller ifall du byter till en dyrare hyrlösning. En kostnad för frakt och hantering på 300 SEK tillkommer och det är först när engångsbeloppet på 300 SEK är draget från ditt betalkort som bytet kan genomföras.

Det är inte möjligt att byta till eller från hyrlösningen med BeSafe iZi Twist B rotationsstol, byten gäller endast mellan hyrlösningen med ISOfix eller utan ISOfix.

Hyr ni ut babyskydd eller bilbarnstolar kortare perioder?

Vi hyr inte ut stolar för kortare perioder/korttidsuthyrning.

Babyskydden återanvänds, kan ni garantera mitt barns säkerhet?

Ja. Varje babyskydd som kommer tillbaka till Bilsäkert.se genomgår en gedigen inspektionen och rengöring innan det godkänns. Efter fullgjort användande blir babyskyddet isärplockat och miljöhanterat på bästa sätt.

Jag har valt ett hyrpaket med babyskydd och bilbarnstol. När skickas bilbarnstolen till mig?

Bilbarnstolen skickas till dig 7 månader efter att du har fått babyskyddet. Om du vill fördröja eller påskynda bilbarnstolen kontaktar du kundtjänst på 0723-160 600 eller info@bilsakert.se så löser vi det!

Om jag vill ha bilbarnstolen tidigare, hur gör jag då?

Kontakta oss på 0723-160 600 eller info@bilsakert.se så skickar vi ut bilbarnstolen omgående. Vill du istället skjuta fram leveransen kontaktar du oss innan ditt barn fyller 6 månader.

Hur skickar jag tillbaka babyskyddet när jag får bilbarnstolen?

I samband med att bilbarnstolen levereras får du en returfraktsedel för babyskyddet som gäller i 2 veckor. Om returfraktsedeln inte används inom 2 veckor står du för fraktkostnaden själv.

Om möjlighet finns, använd originalkartongen som babyskyddet levererades i. Är detta inte möjligt kan du använda kartongen du fick i samband med leverans av bilbarnstolen.

Jag har valt ett hyrpaket med babyskydd och bilbarnstol. När och hur ska jag skicka tillbaka bilbarnstolen d.v.s. den andra stolen?

Den ska inte skickas tillbaka. Du behåller den andra stolen (bilbarnstolen) i och med att äganderätten övergått till dig när avtalsperioden är avslutad eller när du har betalat hela beloppet för din hyrlösning. Du kan alltid betala av hela beloppet på din hyreslösning innan hyresperioden är avslutad, kontakta vår kundtjänst på info@bilsakert.se så hjälper vi dig vidare.

Är det tillåtet att avbryta under kontraktstiden?

Du kan avbryta din prenumeration hos Bilsäkert efter du mottagit babyskyddet men innan leverans av bilbarnstolen om du har valt Hyrlösning utan ISOFIX eller Hyrlösning med ISOFIX. Meddela detta till Bilsäkert.se innan bilbarnstolen levererats och du behöver enbart betala för levererade produkter. Du kan inte avbryta efter att du fått bilbarnstolen.

Det är inte möjligt att avbryta hyresperioden för hyrlösningen med BeSafe iZi Twist B rotationsstol.

Jag har varit med om en krock och är osäker om babyskyddet/bilbarnstolen är skadat. Vad ska jag göra?

Kontakta oss på info@bilsakert.se eller 0723-160 600 så hjälper vi dig. Bedömer vi att det finns risk för nedsatt funktion på produkten som var med vid krocken skickar vi ut en ny produkt till dig - utan extra kostnad. Detta gäller endast under avtalstiden.

Kan jag ta med mig babyskyddet och bilbarnstolen utomlands om jag reser?

Det är inga problem att ta med några av våra uthyrningsprodukter utomlands om du reser med bil. Våra babyskydd och bilbarnstolar är inte krocktestade för flyg och det kan inte garanteras att de fraktas varsamt.

Mitt barn på 2,5 år sitter i en bakåtvänd bilbarnstol, men rätt trångt och med sina ben böjda. Ska jag byta till en framåtvänd bilbarnstol?

Barn är betydligt mjukare och mer följsamma än vuxna och känner inte obehag på samma sätt som en vuxen när de sitter med benen böjda. Säkerhetsmässigt är det inte någon fara att barnet sitter trångt med benen böjda, därmot kan det vara mindre bekvämt för barnet.

Det absolut viktigaste är att skydda barnets huvud och nacke. Detta skydd får barnet i en bakåtvänd bilbarnstol och du bör därför låta ditt barn åka i en bakåtvänd bilbarnstol så länge som möjligt.

Betalning

Hur fungerar betalningen för hyrlösningarna?

Du genomför den första betalningen i kassan på Bilsäkert.se och därefter kommer samma belopp att dras från ditt kort med 1 månads mellanrum under hela avtalstiden. Bilsäkert.se godkänner betalningar med VISA och Mastercard.

Tillkommer det några dolda kostnader eller avgifter?

Inga dolda kostnader eller avgifter tillkommer och du slipper krångliga Autogiro-blanketter, fakturor, påminnelseavgifter m.m. samtidigt som du besparar miljön dessa utskrifter och porton. Du behöver heller inte oroa dig för om ditt kort skulle gå ut under betalningsperioden. Vi meddelar alla kunder i god tid innan ett kort går ut och det är enkelt uppdatera kortuppgifter i Kundportalen.

Samma sak gäller om en betalning misslyckas på grund av att du t.ex. bytt kort och glömt att uppdatera dina uppgifter i Kundportalen. Om du flyttar eller byter mejladress behöver du själv uppdatera dina uppgifter i Kundportalen.

Det är fri frakt inom Sverige. Tillkommer alltså inga dolda avgifter eller kostnader.

Kan jag köpa loss bilbarnstolen innan hyresperioden har gått ut?

Du kan alltid betala av hela beloppet på din hyreslösning, varpå bilbarnstolen övegår i din äganderätt. Kontakta vår kundtjänst på info@bilsakert.se så hjälper vi dig vidare.

 

Hittar du inte svaret du söker?

Ring oss på 0723-160 600 eller skicka ett mail till info@bilsakert.se